30 април 2024 г. · 16 мин. четене · Споделяне във Facebook
Двама от носителите на „Аскеер“ за 2024 година бяха обявени днес от едноименната академия на театър „Българска армия. Руси Чанев получава статуетката за цялостен принос към театралното изкуство, а Мимоза Базова – почетен „Аскеер“.
Церемонията по връчването, наречена „Театрална суматоха“, ще се състои на 24 май, и е посветен на 95 години от рождението на Йордан Радичков. БТА е медиен партньор.
„Руси Чанев е в полезрението на колегите още отпреди три-четири години. Решението за него беше категорично и единодушно. Той е толкова скромен и притеснен от това че сме се спрели на неговата кандидатура, че направо не иска да приеме наградата, но това е решение на цялата трупа, така че ще се наложи да получи наградата“, коментира председателят на „Академия Аскеер“ Георги Къркеланов. „Той е от актьорите, които имат изключителен принос – не само за театъра, но и за киното. За всеки един режисьор, за всеки един екип появата на Руси Чанев е поява на нова творческа вселена“, каза още той.
„В трупата на театъра българска армия Мимоза Базова има изключителни постижения. Аз я познавам от 1995 година и оттогава тя има премиера всяка година в нашия театър. Играеше в почти всички спектакли на Диана Добрева. Вече над 20 години играе в „Колко е важно да бъдеш сериозен“ по Оскар Уайлд“, припомни Къркеланов.
„Актьорите като нея са като наши родители и е много страшно те да изпаднат в забавление – актьори с огромен принос точно към нашия театър. Тази награда е продължаване не само на паметта. Самата мимоза е сред създателите на наградите „Аскеер“, каза още председателят на „Академия Аскеер“.
Днес бяха обявени и номинациите по категории. За „Съвременна българска драматургия“ те са за Борис Кръстев – за „Кулата“ („Театър 199“), Мария Страшилова – за „Кино „Лента“ (продуцент сдружение "Шум и бяс", кино „Влайкова“), и Теа Денолюбова за „Боже мой“ (Народен театър „Иван Вазов“).
За водеща женска роля – Климентина Фърцова за ролята й на Алис в „Отблизо“ от Патрик Марбър (реж. Елица Йовчева, драматичен театър „Николай О. Масалитинов“ – Пловдив), Мария Стефанова за ролята й на Розовата дама в „Оскар и розовата дама“ от Ерик-Еманюел Шмит (реж. Стефан Спасов, „Театър 199“) и Радена Вълканова за ролята й на Путин в „Хага“ от Саша Денисова (реж. Галин Стоев, Народен театър „Иван Вазов“).
За водеща мъжка роля – Александър Тонев за ролята му на Михаил Василиевич Платонов в „Платонoff“ от А. П. Чехов (реж. Маргарита Младенова и Иван Добчев, „Сфумато"), Йордан Ръсин за ролята му на Принцът в „Кулата“ от Борис Кръстев и Константин Соколов за ролята му на Петър в „Ботушът“ от Лило Петров (реж. Стоян Радев Ге. К., театрално-музикален продуцентски център Варна – драматичен театър „Стоян Бъчваров“ – Варна).
За моноспектакъл – „Докато смъртта ме раздели“ от Дъг Райт (режисура – Надя Панчева, сценография и костюми – Илина Грозева, звукова среда – Гьорги Георгиев-Антика и Мария Радева, художник осветление – Иля Пашнин, дизайн – Христо Христов, с участието на Димитър Ангелов, Spam Studios), „Луцифер“ от Хосе Варлета (сценичен вариант и постановка – Николай Младенов, сценична среда и костюми – Боян Арсов и Николай Младенов, музикално оформление – Мартин Каров, с участието на Боян Арсов, Държавен сатиричен театър „Алеко Константинов", и Prima Facie от Сузи Милър, консултант – Светлана Янчева, сценография и костюми – Ванина Цандева, графичен дизайн – Теодора Симова, с участието на Елена Телбис („Топлоцентрала“).
За режисура – Анастасия събева за „Крали Марко – последната балканска легенда“ от Владимир Левчев (Драматичен театър „Сава Огнянов“ – Русе), Валерия Вълчева за „Замъкът” по Франц Кафка (музей „Земята и хората“) и Веселка Кунчева за „Преображението“ от Франц Кафка (Драматичен театър „Никола Вапцаров“ – Благоевград).
За най-добро представление – „Крали Марко-последната балканска легенда“, „Красива птичка с цвят зелен“ по Карло Гоци (реж. Анастасия Събева, драматичен театър „Гео Милев” – Стара Загора и Държавна опера – Стара Загора) и „Преображението“ от Франц Кафка (реж. Веселка Кунчева, драматичен театър „Никола Вапцаров“ – Благоевград).
За изгряваща звезда са номинирани Калоян Желев (за ролята Кристофър Буун в „Странна случка с куче през нощта“ по романа на Марк Хадън, сценична адаптация Саймън Стивънс, реж. Боян Иванов, драматичен театър „Сава Огнянов“– Русе), сдружение „Шум и бяс“ за „Кино „Лента“ от Мария Страшилова (кино „Влайкова“) и Теодор Ненов за ролята на Грегор Замза в „преображението“ по Франц Кафка (реж. Веселка Кунчева, драматичен театър „Никола Вапцаров“ – Благоевград).
За поддържаща женска роля – Александра Василева за ролите на библиотекарката, медицинска сестра и Персефона в „Петрови в грипа и около него“ по Алексей Салников (реж. Боян Крачолов, Народен театър), Илиана Коджабашева за ролята на Маргарита Симонян в „Хага“ от Саша Денисова (реж. Галин Стоев, Народен театър) и Маргита Гошева за ролята на Пития в „Едип и пророците" по Софокъл (реж. Диана Добрева, театър „Николай О. Масалитинов“ – Пловдив).
За поддържаща мъжка роля – Иван Николов за ролите на Леонардо, Игор и издателят в „Петрови в грипа и около него“ по Алексей Салников (реж. Боян Крачолов, Народен театър) и ролята на Николай Иванович в „Платонoff“ от А. П. Чехов (реж. Маргарита Младенова и Иван Добчев, „Сфумато"), Нено Койнарски за ролята на Осип в „Платонoff“ и Недялко Стефанов за ролята на Симеон в „Ботушът“ от Лило Петров (реж. Стоян Радев Ге.К., Театрално-музикален продуцентски център Варна – драматичен театър „Стоян Бъчваров“ – Варна).
За сценография – Мариета Голомехова за „Портретът на Дориан Грей" от Оскар Уайлд (реж. Веселка Кунчева, драматичен театър „Рачо Стоянов" – Габрово, и за „Преображението“ по Франц Кафка, реж. Веселка Кунчева, драматичен театър „Никола Вапцаров“ – Благоевград), Мира Каланова за "Едип и пророците" по Софокъл (реж. Диана Добрева, драматичен театър „Николай О. Масалитинов“ – Пловдив) и Теодора Лазарова за „Красива птичка с цвят зелен“ по Карло Гоци (реж. Анастасия Събева, драматичен театър „Гео Милев” – Стара Загора, и Държавна опера – Стара Загора).
За костюмография – Елена Нацариду за „Крали Марко – последната балканска легенда“ от Владимир Левчев (реж. Анастасия Събева, Драматичен театър „Сава Огнянов“ – Русе), Мариета Голомехова за „Портретът На Дориан Грей" от Оскар Уайлд (реж. Веселка Кунчева, драматичен театър „Рачо Стоянов" – Габрово и за „Преображението“ по Франц Кафка, реж. Веселка Кунчева, драматичен театър „Никола Вапцаров“ – Благоевград) и Свила Величкова за „Опасни Връзки“ от Шодерло дьо Лакло (реж. Станка Калчева, Младежки театър).
За театрална музика – Владимир Ампов-Графа за „Пипи Дългото чорапче“ от Астрид Линдгрен (Младежки театър), Емилиян Гацов-Елби за „Игри в задния двор“ (театър „София“) и Милен Апостолов за „Портретът на Дориан Грей“ и „Преображението“.
„Тези номинации са отражение на вкуса, отражение на качествата и отражение на това, което си представя театър „Българска армия“ за стойностен, класически, хубав театър. Театър с послание, театър с визия за бъдеще, театър за случване и, за голяма радост, за удоволствие на публиката. Защото театър без публика не е театър“, коментира заместник-директора на театъра Йордан Алексиев.
„Една голяма част от номинациите са на колеги актьори, режисьори и представления от провинциалните театри, в което няма нищо лошо. Напротив, това означава, че има пробуждане в българския театър и така наречената център-периферия започва да работи все повече и повече, и на извънстоличните сцени се правят все по-качествени и по-качествени театрални продукти. И това се забелязва от трупата на театър българска армия“, добави той.